نوشته شده توسط : راد

سنگ ساختمانی مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ ساختمانی یکی از اصلی ترین و گران ترین محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان در سراسر جهان است. سنگ طبیعی دارای تنوع رنگی، سنگی و ... است که سلیقه همه افراد جامعه بشری را پوشش می دهد.
در مصالح ساختمانی، انتخاب مصالح مناسب برای یک پروژه به خواص آن مصالح بستگی دارد. به خصوص هنگام خرید سنگ ساختمانی. زیرا سنگ ساختمانی طبیعی عامل تعیین کننده ای برای استحکام و زیبایی ساختمان ها، افزایش عمر مفید ساختمان ها می باشد.
سنگ‌های طبیعی در رنگ‌ها و طرح‌های زیادی وجود دارند، به‌عنوان مثال سنگ‌های معماری در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی، قرمز، زرد، شکلاتی، گردویی، کرم روشن، بژ، عسلی و ... موجود هستند.
اما نکته اصلی که در این مقاله به آن می پردازیم بررسی ویژگی های سنگ ساختمانی خوب و اینکه چگونه می توانیم سنگ طبیعی مرغوب را برای هر قسمت از ساختمان انتخاب کنیم.
سنگ ها بسته به کاربردشان مصارف ویژه‌ای دارند. البته مهم است که بدانیم در کدام قسمت های ساختمان از کدام جنس سنگ استفاده شده است.

 

مزایای نماهای سنگی


در واقع مزیت استفاده از نماهای سنگی در خصوصیات فنی آن نهفته است. هر سنگ طبیعی تشکیل شده دارای ویژگی های زیر است:

در برابر  فشار بسیار مقاوم است.
این سنگ ها نسوز هستند.
در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شوند.
محدوده قیمتی که برای آنها در نظر گرفته شده به قدری گسترده است که همه می توانند از آنها استفاده کنند.
در برابر اشعه های مضر خورشید مانند اشعه ماوراء بنفش کاملاً مقاوم هستند.
در واقع این موارد باعث شده سنگ نما به یکی از پرکاربردترین مصالح برای دیوارهای خارجی ساختمان تبدیل کرده است.

 

موارد زیر الزامات کیفی برای سنگ ساختمانی خوب است:


استحکام و مقاومت در برابر فشار بالا.
مقاومت سنگ ساختمانی متفاوت است. اما بسته به اینکه سنگ در کجا فرآوری می شود، استحکام آن باید زیاد باشد تا بتواند بارهای مختلفی را که بر روی آن وارد می شود تحمل کند. به همین دلیل است که سنگ های ساختمانی قبل از استفاده باید تحت آزمایش بار سنگین قرار گیرند.
مقاومت فشاری سنگ به طور کلی در محدوده 60-200 نیوتن بر میلی متر مربع است.

 

  • جذب آب کم

تخلخل سنگ به ترکیب معدنی و تشکیل سنگ اولیه بستگی دارد. اگر سنگ مورد استفاده برای نمای ساختمان متخلخل باشد، آب باران به راحتی وارد منافذ شده و باعث آسیب به سنگ می شود. بنابراین سنگ ساختمانی نباید دارای منافذ باشد.

جذب آب سنگ ارتباط مستقیمی با تخلخل سنگ دارد. اگر سنگ منافذ بیشتری داشته باشد، آب بیشتری جذب کرده و آسیب بیشتری به سنگ وارد می کند.

در ارتفاعات بالاتر، آب می تواند در منافذ یخ بزند و باعث متلاشی شدن سنگ ها شود.

 

  • مقاوم در برابر نور خورشید و اشعه های آن
  • مقاوم در برابر باران اسیدی
  • چسبندگی بالا به ملات
  • مناسب با شرایط آب و هوایی
  • سنگ سبک سنگ

(بنابراین توصیه می شود برای ساخت سدها، دیوارهای حائل، اسکله ها و بنادر از سنگ هایی با نسبت بیشتر استفاده شود. یک سنگ خوب وزن مخصوصی بین 2.4 تا 2.8 دارد. هرچه وزن مخصوص سنگ بیشتر باشد سنگین تر و قوی تر است)

  • مقاوم در برابر تغییرات دمایی هوا

 

هزینه


هزینه یک نکته مهم در انتخاب مواد است. به عنوان مثال، نزدیکی معادن به محل های ساخت و ساز، هزینه های حمل و نقل و در نتیجه هزینه سنگ را کاهش می دهد؛ اما در پروژه های لوکس بزرگ، کیفیت مهمتر از هزینه است.



:: موضوعات مرتبط: سنگ ساختمانی , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ ساختمانی , سنگ تراورتن , سنگ نما ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

راه‌های زیادی برای تزیین نمای ساختمان‌ها و بناها وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سنگ نما است. اگر شما هم قصد دارید از سنگ برای طراحی و اجرای نمای ساختمان خود بهره ببرید مسلما باید اطلاعات جامعی در خصوص سنگ‌های نما داشته باشید. در ادامه به بررسی انواع سنگ نما، معرفی برند‌ها و جنس‌ها همچنین قیمت آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

سنگ نمای ساختمان بسیار متراکم و سنگین بوده و برای ساخت‌وساز تعریف‌شده است. سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی که به‌عنوان سنگ نمای ساختمان بکار برده می‌شوند به دلیل ماندگاری بالایی که دارند و همین‌طور جذابیت و مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های استخراج‌شده از معدن با توجه به مشخصات کاربرد آن‌ها در ابعاد مختلف برش داده‌شده و برای نماکاری ساختمان آماده می‌شوند. درواقع سنگ تزئینی سنگی است که می‌تواند برش داده‌شده و یا روی آن حک کاری صورت گیرد که زیبایی فوق‌العاده‌ای برای ساختمان ایجاد می‌کند.

چه سنگ نمایی مناسب ساختمان شماست؟

اینکه چه سنگ نمایی مناسب ساختمان شماست به سبک معماری بنا و کاربری آن باز می‌گردد. اگر سبک معماری ساختمان سنتی اروپایی است بهترین انتخاب استفاده از سنگ‌های روشن مانند انواع تراورتن و انواع مرمریت است. حتما با صحنه ساختمان‌هایی که در حال حاضر در گوشه و کنار کشور ساخته می‌شوند برخورد داشته اید. همه ساختمان‌ها به سبک رنسانس و با تراورتن تزیین می‌شوند. طاق‌های بزرگ و ریزه کاری فراوان از خصوصیات این سبک معماری است.

اگر سبک معماری بنا مدرن یا معاصر است، بهترین سنگ نمای توصیه‌شده برای این سبک بناها را می‌توان سنگ گرانیت در نظر گرفت. سنگ گرانیت گستره رنگ تیره تا روشن را شامل می‌شود. در تزیین نمای بناهای مدرن معمولاً از نوع تیره آن استفاده می‌شود. سنگ مرمریت مشکی (هورنفلس) هم برای این منظور کاربرد فراوانی دارد.

 

انواع سنگ‌های نما کدام اند؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد سنگ‌های نما به‌طورکلی به سه نوع طبقه‌بندی می‌شوند، مرمریت، گرانیت و تراورتن که از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سنگ‌های نما هستند. در ادامه به بررسی هرکدام به‌طور جداگانه می‌پردازیم. به خواندن ادامه دهید.

سنگ نما تراورتن و دیگرگونه‌های متراکم سنگ‌آهک همانند سنگ مرمر(که نوعی سنگ دگرگونی است) توسط صنایع سنگ‌سازی ساختمان طبقه‌بندی‌شده‌اند.

سنگ‌های آذرین از ماگما تشکیل‌شده‌اند که مخلوطی از مواد معدنی گداخته شده هستند و در اعماق زمین یافت می‌شوند. برخی از سنگ‌های آذرین سرد و سخت مثل گرانیت، کوارتز و دیوریت در عمق زمین وجود داشته و ممکن است بعدها در معرض فرسایش قرار گیر‌ند درحالی‌که انواع دیگر سنگ‌ها همانند گدازه بازالتی و دیگر رسوبات آتش‌فشانی به سطح زمین منتقل می‌شوند(مانند ریولیت).

سنگ نمای گرانیت با توجه به قدرت و دوام بالا و قابلیت تحمل بلوک‌های سنگین ازلحاظ تاریخی قدمت زیادی داشته و استفاده از آن در ساختمان‌های تجاری و مذهبی بسیار پرکاربرد بوده است.

نوع دیگری از سنگ نمای ساختمان سنگ‌های دگرگونی هستند که از سنگ‌های موجود پیشین تشکیل‌شده‌اند و از طریق گرما، فشار و یا اعمال شیمیایی مایعات و گازها تغییریافته‌اند. کوارتزیت(ماسه‌سنگ تغییریافته)، سنگ مرمر (سنگ‌ آهک تغییریافته) و گرانیت گنیس(گرانیت تغییریافته)نمونه‌ای از سنگ‌های ساختمانی دگرگونی معمول هستند.

سنگ نمای مرمریت

مرمر درواقع همان سنگ‌آهک قرارگرفته در برابر فشار و دمای زیاد است. حال اگر سنگ‌آهک اولیه دارای ناخالصی‌هایی مانند آهن یا گل باشند رگه‌های سیاه یا تیره‌رنگی در مرمریت شکل‌گرفته ایجاد می‌شود، این رگه‌ها نقاط ضعف سنگ هستند و در امتداد آن‌ها سنگ به‌راحتی شکسته می‌شود، ازاین‌رو سنگ‌های بدون رگه استحکام بیشتری دارند و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.

مرمریت‌های دانه شکری با دانه‌های ریز مرغوب‌ترین و گران‌ترین نوع مرمریت هستند که گاها به نام چینی هم از آن‌ها نام‌برده می‌شود، رنگ سفید تا طوسی کم‌رنگ با طرح دانه‌دانه ریز از ویژگی‌های آن‌ها است. زیبایی این نوع سنگ منحصربه‌فرد است و درگذشته از آن‌ها به‌وفور در سنگ نما استفاده می‌شد ولی اکنون در مصارف دیگر کاربرد دارد.

 
جمع‌بندی
سنگ نمای ساختمان نوعی سنگ تزئینی است که در ابعاد و اندازه‌های مشخص قابل تراش و برش می‌باشد.
سنگ‌های نمای ساختمان دارای سختی و دوام متفاوتی بوده که در شرایط مختلف آب و هوایی قابل‌استفاده می‌باشند و به این دلیل کاربرد آن‌ها متفاوت است به‌طور مثال سنگ نمای گرانیت به دلیل مقاومت بالایی که دارد و همین‌طور جذب آب کمتر در نمای ساختمان، کف سازی، پیاده‌روسازی و حتی راه‌سازی نیز قابل‌استفاده می‌باشد. هرکدام از سنگ نمای ساختمان در تنوع رنگی متفاوت موجود می‌باشد. سنگ نما تراورتن مانند گرانیت در طرح و رنگ متنوع موجود می‌باشد لذا ازاین‌جهت برای کارهای تزئینی و دکوراتیو بیشتر استفاده می‌شود.
میزان تخلخل سنگ به حفره‌هایی که روی سنگ موجود است بستگی دارد. این حفره‌ها تحت تأثیر واکنش‌های شیمیایی و محلول­های طبیعی روی سنگ ایجاد می‌شوند. هرچه تخلخل سنگ نمای ساختمان بیشتر باشد قدرت نفوذپذیری آب در آن کمتر خواهد بود مثل سنگ نمای گرانیت و سنگ نما تراورتن.
 


:: موضوعات مرتبط: سنگ ساختمانی , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی , سنگ نما ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

منظور از سنگ ساختمانی، سنگی است که در ساختمان و بنا از آن استفاده میگردد. کاربرد سنگ میتواند در قسمتهای مختلف داخل و خارج ساختمان تحت عنوان فضای داخلی و بیرونی باشد.

یکی از مسائل مهم و بسیار پر اهمیت در بحث ساختمان سازی انتخاب و خرید سنگ مناسب برای یک پروژه ساختمانی می باشد. دست اندرکاران ساخت ساز بر این مسئله واقف هستند که اگر دقت و توجه کافی را در هنگام خرید سنگ به کار نگیرند ممکن است در آینده هنگام فروش ساختمان به مشکل بربخورند و یا پروژه آن ها با شکست مواجه شود. در واقع سنگ یکی از متریال های جدایی ناپذیر از پروژه های ساختمانی می باشد و همیشه می توان رد پایی از آن را در ساختمان های مختلف مشاهده نمود. توجه به نوع کارایی یک سنگ، ویژگی های و مزایای آن و قیمت سنگ از جمله مسائلی هستند که پیمانکاران و معماران در هنگام باید به آن ها دقت نمایند. جدای از این مسائل انتخاب یک سنگ مرغوب و مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

کاربرد انواع سنگ در ساختمان

 

انواع سنگ ساختمانی کدام هستند؟

طبقه بندی انواع رایج سنگ های ساختمانی بر اساس نوع سنگ را میتوان در انواع سنگ تراورتن، مرمریت، گرانیت، سنگهای رسوبی و سنگهای مصنوعی دانست.

انواع سنگ های ساختمانی را اگر بشناسید به راحتی می توانید در پروسه ساخت و ساز از آن ها بهره بگیرید. شما اگر در فعالیت های ساختمان سازی مشغول نیستید اما قرار است به بازسازی منزل خود بپردازید بهتر است انواع سنگ های ساختمانی را بشناسید تا به کارفرما در جهت ایده پردازی کمک کنید. در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا انواع سنگ های ساختمانی را همراه با کاربرد های آن به شما معرفی کنیم پس با ما همراه شوید.

 

سنگ ساختمانی تراورتن

کاربرد سنگ تراورتن در ساختمان:

نمای جلو و پشت ساختمان

دیوارهای داخلی و همچنین خارجی بنا

کف پوش قسمت خارجی ساختمان

 

 

سنگ ساختمانی گرانیت

کاربرد گرانیت:

دیوارهای داخلی ساختمان

کف بخش های داخلی بنا +‌ پارکینگ (در مورد پارکینگ باید از سورت هایی که کمتر آهن دارند استفاده گردد)

پله های بخش داخلی

 

سنگ مرمریت

کاربرد سنگ مرمریت:

دیوارهای داخلی ساختمان

کف بخش های داخلی بنا (مثلا سنگ دهبید)

پله ها بخش داخلی ساختمان

 

ویژگی های یک سنگ مرغوب

میزان جذب آب

بافت سنگ

مقاومت سنگ

کانی های مضر

 

 

قیمت انواع سنگهای ساختمانی

قیمت انواع سنگهای ساختمانی بر اساس چند فاکتور تعیین میگردد. نوع – معدن و سورت سنگ، ابعاد و ضخامت سنگ – رنگ و طرح – فراوری های انجام شده بر روی سنگ شامل برش، ساب و رزین و … .

 



:: موضوعات مرتبط: سنگ ساختمانی , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 شهريور 1399 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد